El is mondta a Bizottság, hogy miért nem ad a magyaroknak Erasmust, meg nem is
Hogy mi a tartalmi problémájuk az új törvénnyel, arról keveset mondhattak.
Kiszivárgott dokumentumban közlik az aktuális véleményüket, miután az előző véleményük alapján megreformálta az egyetemeket a kormány.
Nyitókép: John Thys/AFP
Nyilvánosságra került az Európai Bizottság részletes döntése Erasmus-ügyben. Emlékezetes: az Ursula von der Leyen vezette testület hétfőn döntött úgy, hogy annak ellenére nem engedi vissza az Erasmus+ és Horizon programokba a magyar alapítványi egyetemeket, hogy a magyar kormány benyújtotta az Országgyűlésnek az egyetemeket fenntartó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról (kekva) szóló törvény uniós igények szerinti módosítását, a parlament pedig el is fogadta azt.
A Bizottság a döntést nyilvánosan nem indokolta, hétfőn csak informálisan szivárogtak ki részletek annak hátteréről a magyar sajtóba, köztük lapunkhoz is.
Ezt is ajánljuk a témában
Hogy mi a tartalmi problémájuk az új törvénnyel, arról keveset mondhattak.
Ezt is ajánljuk a témában
Hankó Balázs szerint Brüsszel sunnyog.
Most azonban nyilvánosságra került a teljes dokumentum, melyben a Bizottság közölte a magyar kormánnyal döntésének hátterét,
és pontokba szedve leírta, mit kellene tenni annak érdekében, hogy ismét megnyíljanak a magyar egyetemek előtt az uniós programok.
Aktuális álláspontjuk szerint a Bizottság a következőket kéri:
Ezek – jelen állás szerint – a Bizottság kötelező érvényű feltételei az egyetemek Erasmusba és Horizonba való visszaengedéséhez. Emellett elő nem írják, de erősen javasolják, hogy a kuratóriumi tagok mandátuma rövidebb idejű legyen (négy év, és csak egyszer lehessen meghosszabbítani), hosszabb ideig tartson az az időszak, aminek el kell telnie az összeférhetetlen politikai pozíciók betöltésének vége és a kuratóriumi tagság kezdete között,
valamint zárjanak ki további politikai tisztségviselőket a kuratóriumokból – ezekre egyedüli példaként a polgármestereket hozzák fel.
A magyar kormány nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnik: szerintük a brüsszeli elvárások folyamatosan változnak, így ez a bizottsági álláspont is eltér attól, amit a testület korábban elvárt a magyar kormánytól. Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter elmondta: „Az Országgyűlés hat hete annak megfelelően módosította a közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló törvény módosítását, ahogy azt annak idején az Európai Bizottság írásban kérte”, és orvosolták azt a két problémát, amit Brüsszel 2022 őszén felvetett: a dinamikus összeférhetetlenséget és a kekvák közbeszerzési szabályait. Az Európai Uniós Ügyek Minisztériuma pedig lapunknak küldött közleményében rögzíti: „Az elfogadott KEKVA törvénymódosítás minden korábban megfogalmazott aggályt orvosol. A Tanács végrehajtási határozata korábban egyedüli hiányosságként azt rögzítette a KEKVA-kra vonatkozó korrekciós intézkedés végrehajtása kapcsán, hogy nem zártuk ki jogszabályban, hogy magas rangú tisztviselők (közte OGY képviselők és a magyar autonóm szervek politikai felsővezetői) a KEKVA-k vezető testületeinek tagjai lehessenek.
Első ránézésre is egyértelmű tehát, hogy a Bizottságnak a határozatban megfogalmazott elvárásai messze túlmutatnak a kondicionalitási eljárásban született tagállami döntésen, és politikai nyomásgyakorlást szolgálnak.”